3 Nisan 2009 Cuma

DOĞAN EKŞİOĞLU:DÜNYA ÇAPINDA BİR İLLÜSTRATÖR


Tuğba ÖZEL , 29.12.2008

Gürbüz Doğan Ekşioğlu; karikatürist, illüstratör. Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Tasarım Bölümü, öğretim üyesi, Free Lance New Yorker kapak tasarımcısı, kedi sever...

Tuğba Özel : Gürbüz Doğan Ekşioğlu kimdir? Kısaca kendinizden söz eder misiniz?


Gürbüz Doğan Ekşioğlu : 1954 yılında Ordu ilinin Mesudiye ilçesinde doğdum.Orta okul ve liseyi Ordu’da tamamladım. Resme karşı hep ilgiliydim,o yüzden lise 2 ve orta 2 de sınıfta kaldım.Resim çizmek müthiş birşeydi benim için.İlk olarak Erzurum Ziraat Fakültesinde 3 ay okudum,orada mutlu olmadım ardından yatay geçişle Yıldız Teknik Üniversitesi ,İnşaat Mühendiliğine geçtim 2 senede orada okudum,fakat orda da mutlu olamadım.Daha sonra Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi , Grafik bölümüne girdim ve oradan mezun oldum.Kendimi bildim bileli resimle alakalıydım aslında,,hatta coğrafya atlaslarındaki resimler bile etkiliyordu beni.

T.Özel : Eğitim süreciniz nasıl şekillendi?
G.D.Ekşioğlu :
Ressam olmak istiyordum aslında. Resim kursuna gidiyordum ve oradaki hocam,okul tercihinde grafik bölümünü tercih etmemi söyledi ama grafiğin ne olduğunu bile bilmiyordum ve Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik bölümünde okurken grafiğin ne demek olduğunu öğrendim.Resim görsel bir anlatım biçimidir,bu yüzden beni çok etkiliyordu.Benim ilgimi çeken şey, başkalarına ilham veren resimler yapmaktı.

T.Özel : Okul dışında yapmış olduğunuz çalışmalarınız var mı ?
G.D.Ekşioğlu :
27 yıldır akademik ortamın içindeyim, 25 yıl Marmara Üniversitesinde öğretmenlik yaptım.İki buçuk yıldan beri de Yeditepe Üniversitesi Grafik Tasarım bölümündeyim.Sahip olduğum kariyer ise;yardımcı doçent.Neden yardımcı doçent,profesör değil derseniz eğer; lisan barajı olmadığı zaman,dünyanın en iyi işini yapsanızda,kanuni madde yoksa,ne yazık ki profesör olamıyorsunuz.Onun dışında ticari,sanatsal ve akademik sistem içerisinde işlerimi yoğun bir şekilde yürütüyorum.

T.Özel : Peki,neden karikatürle ilgilendiniz ?

G.D.Ekşioğlu : Çocukken evimize Cumhuriyet ve Milliyet gazeteleri gelirdi.Cumhuriyet gazetesinde Ali Ulvi Ersoy diye bir çizerin işleri vardi ve anlatım dili yazısızdı.Onları bilmece gibi çözerdiniz ve o bilmece gibi çözme duygusu karikatürle ilgilenmeme sebep oldu.1977 yılında çıkan bir vatan gazetesi vardı,orda özgürlük konulu bir karikatür yarışması düzenlendi.Yarışmaya girmek istedim çünkü ondan önce de resim yarışmalarından ödüllerim olmuştu.15gün üzerinde uğraştığım bir karikatür oldu,tam ertesi gün postaya vereceğim;aklıma gece 12 de bir fikir geldi,kalktım 15-20dakika da çizdim.ikisinide yolladım.Ardından bana bir yazı geldi,ikincilik ödülü aldınız diye.Gazetede yayınlandı bu resim ve bir baktım 15dakika da yaptığım iş.O karikatür ise şöyleydi;kafesin içinde bir kuş var ve kafesle beraber uçuyor.Kısacası ödül almak size bir güç veriyor ve o nedenle yarışmalar benim hayatımda çok önemlidir.

T.Özel : Çalışmalarınızda kedi figürlerine çok yer veriyorsunuz,bunun sebebi nedir?
G.D.Ekşioğlu :
Amerika’ya gittiğimde baktım ki hayvan resimleri çok yaygın,kent yaşamında yaşayan insanlar doğadan uzaklar ve hayatlarını hayvanlarla paylaşıyorlar.Hayvanlara adeta insan gibi davranıyorlar,süslü kıyafetler giydiriyorlar,berbere götürüyorlar.Benimde evimde bir kedim var ve kedi çok özgülükçüdür,kendine müdahale ettirmez,asildir.

T.Özel : The New Yorker dergisine kapak yaptınız,nasıl gelişti bu süreç ?
G.D.Ekşioğlu : Yarışmalarda ödül almam ve yabancı jüri üyelerinin işlerimi çok beğenmesi,onların motivasyonuyla Amerika’ya gİttim.Orda sistem şu şekilde işliyor; onlara dosyalarınızı veriyorsunuz,size ulaşıyorlar.Bende öyle yaptım,ilginç ve değişik buldular yaptığım işleri,bu şekilde gelişti.

T.Özel : Yurtdışına göre ülkemizde illüstrasyonun yeri nedir sizce ?
G.D.Ekşioğlu :
Herşey ne kadar farklıysa illüstrasyonda o kadar farklı.Türkiye’de illüstrasyon çok gelişmiş birşey değil,fotoğraftan daha özgün bir yaratıcılık olduğunu anlatamazsınız insanlara.Özellikle çocuk kitabı illüstrasyonlarında çok fazla sömürü var.o yüzden malesef ülkemizde yeterli değil.

T.Özel : Okul dışında yapmış olduğunuz çalışmalarınız var mı ?
G.D.Ekşioğlu :
Hiç bana sipariş verilmeden yapmış olduğum işlerim var,şu anda Güzel Sanatlar Fakültesindeki sergideki resimlerin yüzde 95’i öyledir.Zaten o yüzden güzellerdir.Çünkü siparişte başkasının istediği vardır,bunda sadece kendi duygularım ve hissettiklerim var.Benim için herşeyden önemli olan budur.

T.Özel : Son olarak söylemek istediğiniz birşey var mı ?
G.D.Ekşioğlu :
Çok teşekkür ediyorum,sorularınız çok güzeldi.Hazırlanıp geldiğiniz için de ayrıca teşekkür ederim..
T.Özel : Zaman ayırdığınız için ben teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder